Logopedi su stručnjaci koji se bave dijagnosticiranjem, prevencijom i terapijom poremećaja govora, glasa, jezika te poremećaja u čitanju i pisanju, kako kod djece tako i kod odraslih. Oni sudjeluju u savjetovanju i rehabilitaciji osoba s posebnim potrebama kod kojih su također izraženi poremećaji oralno – laringealnih funkcija. Navedeni poremećaji uključuju poremećaje prilikom izgovaranja, jezične poremećaje te poremećaje fluentnosti govora koje se odnose na mucanje i brzopletost.
Logopedi sudjeluju u uklanjanju i sprječavanju poremećaja koji otežavaju matematičko i logičko rezoniranje. U svome poslu logopedi se služe logopedskim vježbama kojima se mogu poboljšati komunikacijske vještine poput redukcije naglasaka. Vježbama se utječe na poboljšavanje glasovnih kvaliteta vokalnih profesionalaca, ali i osobama iz dvojezičnih sredina.
Neke logopedske vježbe koje će pomoći djetetu u svladavanju pisanja odnose se na grafomotorne vježbe i vježbe indigom. Grafomotorne vježbe podrazumijevaju spajanje crta, precrtavanje ili dopunjavanje oblika ili slova te crtanje druge polovine započetog crteža. Važno je napomenuti da treba biti riječ o djetetu zanimljivim oblicima kako bi njegova pažnja na vježbe bila usmjerena duže vrijeme. Ove vježbe pogodne su za pravilno držanje olovke, ostvarivanje jednakog pritiska na papir, praćenje određene zamišljene linije i sl. Idealne su za djecu od 4 – 7 godina. Vježbe indigom korisne su jer pri precrtavanju određenih oblika, figura i likova na papir možete pratiti napredak djeteta u spretnosti korištenja olovke.
Postoji vježba koja je prikladna za djecu koja miješaju velika i mala slova. Riječ je o tome da na papiru „izmiješate“ mala i velika slova te zatražite od djeteta da svakom slovu pridoda njegovu malu odnosno veliku verziju. Vježba poput pronalaženja slova u naizgled beskonačnim nizovima korisna je za uočavanje, prepoznavanje i zaokruživanje točno određenih slova koja djetetu inače prave probleme. Za pažljivo čitanje zabavite djecu vježbom koja se sastoji od čitanja riječi kod kojih je namjerno izostavljeno slovo ili dva. Vježba zahtjeva čitanje riječi onako kako je napisana, a ne podrazumijeva čitanje napamet.
Postoji niz logopedskih vježbi za artikuliranje pojedinih glasova. Kako bi dijete moglo dobro izgovoriti glasove poput l, lj, r, s, z, c i ostalih, nužno je da ono ima dobro razvijenu logomotoriku, odnosno pokretljivost govornih organa. Za svaki pojedini glas koji može izazvati poteškoće u njegovom izgovoru postoji niz vježbi kojima se može postići njihov pravilni izgovor. Najčešće je riječ o izgovaranju naglas onih riječi koje sadrže problematični glas. Glas se može nalaziti na početku riječi, u sredini ili na kraju te može biti u kombinaciji sa samoglasnicima i suglasnicima. Nakon usvojenog glasa važno je da osluškujete dijete prilikom njegova izgovaranja te da ga opominjete kako bi se ispravio i izgovorio pravilno.
Logopedske vježbe za djecu moraju biti iznimno zanimljive te se preporučuje korištenje slikovnog materijala. Kako bi se uočio napredak i učinak vježbi, potrebno ih je izvoditi svaki dan po 20 – ak minuta, ovisno o usredotočenosti djeteta. Važno je naglasiti da ni u kojem slučaju ne tepate djetetu dok mu dočaravate pravilan izgovor određenog glasa, nemojte mu se rugati te ne dopustite drugima da to čine, a svaki djetetov uspjeh pohvalite.
Logopedske vježbe podijeljene su prema uzrastu, a primjenjuju se ovisno o problemu pojedinca. Logopedske vježbe za odrasle zahtijevaju dužu terapiju i tretman zbog odavno usvojenih načina izgovora pojedinih glasova. No u svakom slučaju, redoviti tretmani i vježbanja ispravit će svaki nepravilni izgovor.